Nasıl her arabanın dört tekeri ve bir direksiyonu varsa bir
senaryonun da ilerlemesini sağlayan yapısal unsurlar bulunmaktadır. Bu
yapısal özelliklere sahip her araba ayağımızı yerden kesmeye yeter ancak
kimisiyle gerçekten de özel bir sürüş keyfi yaşarız.
Senaryo yazımı da bir araba üretmeye benzetilebilir. Sonuç olarak bu
bir iştir. Senaryo, belirli bir formata sahiptir, evrensel br takım
özellikler taşır ve seyircinin beklentilerini karşılamalıdır. Aksini
yapmak, intihar etmektir.
Bir araba firmasının, arabanın tavanına tekerlek monte ettiğini hayal
edin. Kimse baş aşağı araba kullanmak istemez. Senaryo yazımı da
öyledir. Neredeyse her filmin uyduğu, sahneleme, sekans, olay örgüsü
gibi unsurlarla oluşturulmuş sağlam bir şema gerekir. Buna senaryo
yazımının ilmi de denebilir, yani dramaturji. Yine de bu işin tekniği,
sinemasal anlatımın sadece bir kısmını oluşturmaktadır.
Tabi ki her iyi senaryonun sağlam bir temel üzerine kurulu olması
gerekmektedir. Ancak bunun yanı sıra, orijinal bir dille yazılması,
güçlü bir konu (konsept) üzerine kurulu olması, empati (özdeşlik)
kurmanın kolay olduğu, ilgi çekici ve kusurlu karakterler içermesi iyi
bir senaryo için son derece önemlidir.
Muhteşem bir senaryo yazmak için sadece o meşhur FORMULÜ uygulamanın
yeterli olacağını düşünmek öngörüsüzlük olacaktır. Karakterin olmadığı
yapı, hikayesi olmayan bir karakter, dili olmayan öykü ve biçimi olmayan
dil...kısacası bunlar işe yaramaz. Formulün kendisi, en iyi ihtimalle,
yazdığınız senaryonun en zayıf halkası kadar güçlü olabilir.
Dolayısıyla, iyi bir senaryo yazarı olabilmek için beş unsurun da
hakkını vermeniz gerekir: KARAKTER, HİKAYE, YAPI, DİL ve BİÇİM.
FORMÜL: SENARYO YAZARLIĞINA GİRİŞ, size, türden bağımsız olarak,
satılabilir bir senaryo yazabilmeniz için gerekli unsurları
sağlayacaktır. Ancak bu noktada, FORMULÜN sizi basmakalıp olmaya
yöneltmediğini iyi kavramak gerekir. İlginç, inandırıcı ve özgün
karakterler yazmanın kalıplaştırılabilecek bir tarafı olmadığı gibi, bir
hikayeyi alıp da orijinal hale getirecek sihirli bir değnek de
bulunmaz. Üç perde kuralına uygun yazmak bile, bir kural olmasına rağmen
oldukça esnektir. Sonuçta hiçbir kural esnetilmez değildir.
İster ilk senaryonuzu yazıyor olun isterse yıllardır senaryo yazıyor
olun doğru yere geldiniz. SENARYO YAZARLIĞINA GİRİŞ rehberi, senaryo
yazımının temellerinden, senaryo yazımı ile ilgili çok ayrıntılı
sorulara cevap verecek şekilde hazırlandı. Senaryolarınızı geliştirirken
tüm bu içeriğe, basit kısayollarla ve doğrudan arama yaparak anında
ulaşabilirsiniz.
Hemen işe koyulun.
Talihiniz açık olsun.
İyi eğlenceler!
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder